dinsdag 15 juni 2010

prentje en de Denen

Al een beetje bijgekomen van gister? Slechte wedstrijd hè, maar het resultaat is het enige dat telt. Toch?

Had u ook zo'n medelijden met de Deen die een eigen doelpunt maakte? Nou, ik wel. Toen Nederland nog een keer scoorde, was ik vooral blij voor hem eigenlijk. Dat hij niet naar zo'n hotel moet met het idee 'door mij hebben we verloren'.

Nou heb ik sowieso wat met Denen, maar gister in de kantine tussen alle oranje-uitgedorste collega's leek me het niet helemaal het goede moment om dat te delen. Maar nu we weer gezellig onder elkaar zijn, kan het wel, lijkt me. Dat ik niet zo'n oranje vuvuzela naar mijn hoofd geslingerd krijg. Had u voor het WK wel eens van een vuvuzela gehoord? Ik niet, eerlijk gezegd. Maar nu is er niet meer aan te ontkomen.

Maar goed, terug naar Denemarken. Ik heb wat met Scandinavische landen. Zoon heet daarom niet voor niets Zøn. Hij heeft dus een Scandinavische naam, een Zweedse om precies te zijn. Hoewel hij zichzelf ook vaak Felix de kat noemt, maar dat is een heel ander verhaal.

Wat heb ik dan met Scandinavische landen? Toen ik voor het eerst in Stockholm was, voelde ik me helemaal thuis. Er werd me zelfs meermalen de weg gevraagd. Toen ik dat trots vertelde op een feestje, vertelde mijn gesprekspartner die een studie had gemaakt van uiterlijke kenmerken van verschillende volkeren (waar natuurlijk een mooie wetenschappelijke naam voor is die ik nu niet weet en waarvan ik ook geen zin heb om hem op te zoeken op internet; moest net al kijken hoe ik vuvuzela spelde, blijf niet aan de gang) dat ik ook Scandinavische trekken heb qua jukbenen enzo. Volgt u het nog? Voorgaande zin is de langste die ik ooit getypt heb in mijn blog, en nu kom ik ruimte tekort voor mijn lofzang op Scandinavië, Denemarken in het bijzonder. Even snel dan. Ik hou van hun vormgeving, hun steden, hun natuur (zie foto, vorige zomer gemaakt bij de krijtrotsen van Møns Klint), hun kleding, teveel om op te noemen eigenlijk.

Maar het leek me gister dus niet helemaal het goede moment om dat te delen.

1 opmerking: