zondag 22 augustus 2010

prentje met een bootje op Sail


'Wat ga je eigenlijk doen morgen?', wilde ik Zus gister vragen. Maar toen was ze al weg.
's Avonds evalueren we telefonisch het partijtje. 'Mama vroeg wat we morgen gaan doen', zegt ze. 'Ik vertelde haar dat we met onze boot naar Sail gaan varen'. Verdorie. Dat hadden wij dus ook fantastisch gevonden. Maar nu is de boot vol. Even later belt ze terug. 'Zwager zegt dat jullie er nog wel bij kunnen hoor, schikken we allemaal wel een beetje in'.
Lieve Zus. Lieve Zwager. 

En zo zitten we een dag later met bijna alle prentjes op de boot. Rustig varen we naar Amsterdam.
So far, so good.
Dan slaan we de bocht om richting het IJ. Gekkenhuis. Alles wat kan varen, bevindt zich op dat moment op het IJ. Filevaren. We weten niet waar we moeten kijken. Naar de tall ships? Of naar alle bootjes naast ons die me moeten afhouden? En wat doet die boegspriet van de Twister opeens in onze Walrus? Gelukkig blijft Zwager uiterst kalm, en navigeert ons weer naar rustige wateren. Geen man overboord.

Ik realiseer me nu opeens hoeveel uitdrukkingen uit de scheepvaart komen. Ik heb het even voor u opgezocht. 321 stuks. Ik zal ze niet allemaal gaan gebruiken nu, hoewel de verleiding wel groot is.

Behouden vaart maar weer!  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten