zondag 17 maart 2013

prentje in Groningen, deel 1

Ergens op internet las ik de zin: 'vanwege Max Kisman ben ik begonnen aan mijn studie Grafische vormgeving' en dat triggerde me genoeg om naar het Hoge Noorden af te reizen.

Vormgever Kisman heeft op dit moment namelijk een expositie in het GR-ID (voorheen Grafisch Museum Groningen) en dat is zo'n fantastisch museum, dat ik heb besloten dit verhaal in meerdere stukken op te knippen.
Max Kisman verdient namelijk zijn eigen ruimte.

Deze grafisch ontwerper, illustrator, animator en typograaf werkte onder andere voor de VPRO, Paradiso, de Volkskrant en Schiphol en heeft in de loop der jaren een uniek eigen beeldtaal ontwikkeld.
Wat ik fantastisch vind, is de beeldhumor die hij in zijn ontwerpen verwerkt, waardoor veel afbeeldingen een dubbele laag krijgen. Zoals deze:

 
Maar ook zijn minimalistische stijl en zijn kleurgebruik spreken me erg aan. 
 Of het werken met restruimte, zoals hier:

Hmm, ik kan nu wel een heel betoog gaan houden waarom ik zijn werk geweldig vind, maar eigenlijk spreken zijn ontwerpen voor zichzelf.





Van Man kreeg ik een genummerde en gesigneerde afbeelding cadeau, waardoor ik nu mijn eigen Max Kisman thuis heb:
Om heel veel naar te kijken. En te realiseren dat ik de goede opleiding heb gekozen.

Want die uitspraak die ik op internet had gevonden, had zo van mij kunnen zijn.

6 opmerkingen:

  1. Ook mijn favoriet! Heb een zeefdruk van hem op bruin pakpapier. Een bezoekje aan Groningen stond dan ook al op m'n lijst. Nu nog tijd vinden... of maken ;-) Oh en ik zag op pinterest dat je Paul Rand ook al had gevonden!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha, we hebben dezelfde smaak hè. Geweldig man, die zeefdrukken. Ben erg blij met mijn 'Max voor thuis'.
    En ja, Paul Rand is mijn andere favoriet. Ben zo enthousiast over het vak, dat ik niet kan stoppen met het vinden van Grafische Grootheden. Paul's boek krijg ik voor mijn verjaardag...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooi vak is het toch... grafisch vormgever. Ik zou niets anders willen (of kunnen) volgens mij ;) ik zou alleen wensen dat ik maar een greintje van dit megatalent had! Dank voor dit heerlijke blog, ik kijk al uit naar de volgende post. Ondertussen ploeter ik zelf gewoon verder en probeer elke dag een beetje beter te worden...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een heerlijke dag moet je gehad hebben. Is er ook een boek van hem?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. En dAarom ben ik zo blij dat je blogt. Vaak in Groningen geweest, maar altijd naar het Groninger museum. Drie maal reden waar ik nu naar toe ga. Dank me wel voor de tip.

    BeantwoordenVerwijderen