zaterdag 14 juni 2014

prentje en de preview

'Het voelt een beetje als een appartement in Parijs', zegt (ex-)Man terwijl hij door het raam tuurt.
'Zo met die schuine muren, en uitzicht over al die daken.'
Ik kijk hem dankbaar aan en dek ondertussen de tafel. Het voelt nog een beetje onwennig.
Maar de associatie met Parijs vind ik prettig.

We hebben er een inmiddels zeven dagen samen klussen op zitten. Want hij is dan misschien niet meer mijn echtgenoot, gelukkig is (ex-)Man nog steeds mijn allerbeste vriend en de meest onbaatzuchtige persoon die ik ken. Zonder er lang over na te denken, nam hij een week vakantie op om me te helpen in mijn nieuwe huisje.
Een week vol verf, paniekaanvallen, honderd keer op en neer van het 'Grote Huis' naar het 'Kleine Huis', urenlang meubels in elkaar zetten en veel koffie drinken uit mijn nieuwe espresso-apparaat.

Een week die niet meegevallen is, en waarin ik mezelf behoorlijk ben tegen gekomen.
Wat ik onder andere geleerd heb: ik blijf het moeilijk vinden om hulp te vragen.
'Geef het aan hè, als ik je kan helpen', zeiden zoveel lieve mensen om me heen.
Ik weet niet waarom, maar ik doe het gewoon niet.

Wat blijkbaar wél werkt: 'Ik kom dinsdagavond verven. Daarvoor schuif je bij ons om half 7 aan om mee te eten.' (Vriendin en buurvrouw M).
Of 'zaterdagochtend om half 9 sta ik bij je op de stoep en rijden we naar Ikea om je hele huisraad in één keer te kopen.' (Vriendin en buurvrouw N).

Nou, en dat is nog even een verhaal apart hoor, heeft u even? Ik had leuke grijze vlonders gezien voor mijn balkonnetje, en we zagen nog een klein stapeltje liggen toen we achterstevoren Ikea binnen kwamen (we moesten eerst nog even iets regelen bij de klantenservice, vandaar). 'We nemen ze zo wel mee', zei ik tegen vriendin N, en nadat we de hele winkel hadden leeg gekocht, stonden we weer beneden. Blij laadde ik de tegels in, tot ik even werd afgeleid. Toen ik weer bij mijn wagen kwam, zag ik net een man de laatste stapel vlonders uit mijn wagen overtillen en een spurt naar de kassa trekken. Ik was zo verbouwereerd dat ik er niet eens achteraan gegaan ben. 'Dan maar in een ander filiaal halen' zei ik tegen N, om er bij de servicebalie achter te komen dat de tegels in heel Nederland waren uitverkocht. 
Er is nog een kansje dat ik ze via de webwinkel kan bestellen, maar het duurt sowieso langer.

We zijn inmiddels nog een week verder, en het begint steeds meer op een echt huis te lijken. Ongelofelijk wat een mens allemaal nodig heeft als je weer vanaf 0 begint, op alle fronten.

Maar langzaam aan krijgt het vorm. De inrichting moet een combi worden van stoer industrieel en toch een tikje vrouwelijk. Maar niet teveel hè. Want ik woon tenslotte voor de helft van de tijd samen met een mannetje van negen jaar.
Het is nog niet af, maar hier alvast een kleine preview van de Petteflet, binnenkort meer.

Ik ben er. Bijna.

18 opmerkingen:

  1. Wow, het ziet er mooi uit! Wat fijn dat je ex-man zoveel mee heeft geholpen, en dat jullie nog een goede band hebben. Dat is ook fijn voor jullie zoon. Veel woonplezier gewenst en succes met je nieuwe start. Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow Monique! Ziet er super uit. Gefeliciteerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik wens jou en je mannetje van negen héél veel geluk in jullie Petteflet! Blijf ons alsjeblieft zulke mooie verhalen vertellen....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wow, wat een mooi plekje heb je voor jezelf (en mannetje) gevonden! En wat fijn dat (ex) man mee helpt. Start enjoying that new life of yours! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dit.
    Dit alles wat je nu doet.
    Helpt.
    Helpt je bij het opbouwen van een nieuw leven.

    Wil je zeggen; jij komt er wel.
    Maar de waarheid is; je bent er al.



    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik wist niet wat de reden was van je verhuizing. Nu wel dus... Helaas lopen dingen misschien anders dan je van te voren kunt bedenken. Fijn dat ex man helpt om een fijne nieuwe plek voor jou te maken. het ziet er in ieder geval al mooi uit nu. Hulp vragen is denk ik voor heel veel mensen wel lastig, maar wel ozo handig! Succes meid!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wauw, het wordt nu al heel mooi!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het ziet er wel heeel mooi uit zeg! Mooi dat je het zo samen kunt doen. Maar het lijkt me ook een bijzondere en moeilijke periode, op zoek naar een nieuwe balans. Succes ermee! Groetjes, Maaike

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oh, wat heb je er een fijne knusse plek van gemaakt daar in jouw eigen torenkamertje in de Petteflat. Een mooie week gewenst!

    Liefs,
    Rosalie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het ziet er gezellig en uitnodigend uit ! Vergeet niet ervan te gaan genieten... Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat wordt dat een mooi stekkie... En die harmonie die jullie hebben weten te behouden, wat bijzonder, wat fijn. Het helpt je hopelijk in deze moeilijke tijd. Sterkte, de komende tijd echt helemaal voor het echt in je nieuwe stek!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wauw!! Wat mooi is dat aan het worden!! En wat gaaf die kruissteekjes in die vaas van Hella Jongerius. (Ik heb hem ook, zeer inspirerend). Veel succes met alles! Je kan het!! Vr. grt Corine

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Het is prachtig geworden, je nieuwe huis. Heel veel geluk gewenst met deze nieuwe start!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik wil daar direct komen wonen. Eu wat zijn vlonders eigenlijk?

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een heerlijke plek, leuk ingericht ook zo!
    Enne... leuk he die sponsjes van de Hema?!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ah wat word dat een fijn plekke zeg X

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat bijzonder op meerdere manieren. Een ex die komt helpen (wat fijn dat het zo kan!) En wat een bijzonder leuk huisje. ik heb nog niet alles hier gelezen maar veel geluk hier. X

    BeantwoordenVerwijderen