woensdag 3 juni 2015

prentje en de black dog

Wat wil ik met mijn blog? Delen. Verbinden. Helpen, ook al klinkt dat heel Oprah-achtig.
U meenemen in mijn zoektocht naar... Ja, naar wat eigenlijk? Inzicht? Wijsheid? Diepere lagen?

En daarnaast, iedereen heeft zijn eigen groeiproces. Je kunt niet aan een plant trekken om 'm sneller te laten groeien, daarmee loop je juist de kans 'm te breken.
Je kunt 'm alleen water geven. En er misschien tegen aan praten. Maar hij moet 't uiteindelijk toch zelf doen.

En zelfs daar zit nog een stap voor: het zaadje moet eerst in vruchtbare aarde vallen om überhaupt te kunnen ontkiemen.
Ik kan u vertellen over mijn groeiproces. Groeien gaat in kleine stapjes; dat is voor iemand met mijn ongeduldige karakter heel lastig. En daarnaast: de grond moest ook eerst nog eens goed worden bewerkt voor er sprake kon zijn van groei. Ik vind groeien fijn, ook al gaat het gepaard met groeipijnen.
En elke plant is weer anders, gelukkig maar. Dat maakt het ook zo divers.

Mijn persoonlijke groei is makkelijk samen te vatten.
Accepteren dat dingen komen zoals ze komen, zijn zoals ze zijn, en gaan zoals ze gaan.
Dat het leven niet een 'afvinklijstje' - in willekeurige volgorde - is: liefhebbende familie/check, fijne baan/check; leuk huis/check; geweldig kind/check, lieve vrienden/check, bevredigende hobby's/check; stabiel karakter en dito relatie: hee, nu gaat het niet meer volgens het boekje.

Ik heb een rugzak, net als u. Wat ik echter belangrijk vind is: hoe ga je met deze rugzak om? Zie je het als een last, die steeds zwaarder wordt? Of ervaar je het als bagage waar je uit haalt wat je nodig hebt om weer verder te gaan?

Voor mij zijn een paar waarden belangrijk. Open minded is er daar één van (hoewel ik me nu ga afvragen of dit wel een 'waarde' is. Enfin: u begrijpt vast wat ik bedoel.) 
Ik werd laatst getipt over een boekje: Black Dog van Matthew Johnstone. Matthew is auteur, illustrator en fotograaf. Hij werkte als creatief directeur in de reclamewereld in Sydney, San Francisco en New York. Hij kampt al meer dan twintig jaar met manisch-depressieve buien.
Matthew maakte daar een soort prentenboekje over, waarin alles inzit waar ik van hou: eerlijkheid, humor, kwetsbaarheid en creativiteit. Ik heb het boekje (nog) niet, maar er is ook een filmpje verschenen, dat ik dolgraag met u wil delen. Matthew kampt met depressies, maar volgens mij is het ook van toepassing op andere psychische 'uitdagingen', zoals angststoornissen.

Kijk het filmpje als u wilt, het duurt vier minuten. Misschien voor uzelf, misschien kunt u een ander ermee helpen.

Is het net dat beetje water dat iemand nodig heeft.   

9 opmerkingen:

  1. Mijn tranen verbinden me nu met jou...
    Mooi, merci!
    Again!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ken het filmpje, het is op mij ook erg van toepassing. Ik doe ook mijn best om te groeien, maar zoals ik vanmiddag nog tegen mijn psycholoog zei, is het momenteel weer heel erg worstelen. Maar.....bovenkomen zal ik! Luctor et emergo.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik ga het filmpje nu kijken dan...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtig.
    Dat komt binnen.
    Bedankt voor het delen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi. Het filmpje kende ik al. Naar het boek moet ik maar eens op zoek.
    Belangrijke les die ik inderdaad al heb geleerd. Verzet je niet tegen je moeilijke kanten want ze horen bij je. Omarm ze. Soms lastig, maar o zo 'effectief' en waardevol.
    x

    BeantwoordenVerwijderen