woensdag 30 december 2015

prentje en serendipity

S, de moeder van een vriendje van Zoon, en ik delen de liefde voor kunst. Zij als docent beeldende vorming en ik als... ja, als wat? Als gepassioneerde liefhebber?

Weken geleden al hadden we al afgesproken om vandaag naar de Kunsthal te gaan.
Voor Keith Haring, en voor een tentoonstelling over Sovjet Design.
We waren net op tijd op het station van Utrecht om te ontdekken dat de trein naar Rotterdam niet meer reed.
Wat nu? Volgens de vriendelijke mevrouw van de informatiebalie konden we nog net de trein naar Den Haag nemen, en daar vervolgens met RandstadRail naar Rotterdam verder te reizen.

Nog nahijgend ploften we neer in de Haagse trein. 'RandstadRail doet er nog een half uur over', zei ik ietwat somber. Omdat ik 's ochtends nog moest werken, waren we al vrij laat vertrokken.
'We kunnen ook naar het Gemeentemuseum in Den Haag gaan', zei S monter. Al iets blijer keek ik op van mijn mobiel. 'Zouden ze de tentoonstelling over kleur nog hebben?, sprak ik hoopvol.
'Die staat ook nog op mijn verlanglijstje'.
 
Niet veel later werden we allebei compleet overdonderd door 'Kleur ontketend'.
Wat een waanzinnige tentoonstelling is dat.
Word ik al heel gelukkig van kunst in mijn eentje, samen met iemand die het 'snapt' is het nog veel fijner.
De tentoonstelling sluit overigens dit weekend, dus U moet opschieten.

Naast de passie voor de kunst werd ik ook blij van het gevoel om mee te durven bewegen met de verrassingen van het leven, om er op te vertrouwen dat het leven wel voor je zorgt als je er aan toe durft te geven.
Natuurlijk, we hadden heel gefrustreerd op het station kunnen staan vloeken dat de trein niet reed.
Maar ik prefereer het om te denken dat ik blijkbaar deze tentoonstelling niet mocht missen.
Een soort van cadeautje dus eigenlijk.
Met als grote surprise de expositie Sproken / Fairy Tales van Christie van der Haak.
Ik ben van de contrasten, dat weet U inmiddels.
Ik schiet van heel sereen naar keihard knallen, en dan ook helemaal over de top.
Was ik al overdonderd door 'Kleur ontketend', ik werd compleet weggeblazen door het waanzinnige decor van deze sprookjeswereld.

Misschien geloof ik daarom ook wel in serendipiteit.

Om het magische van het leven te blijven omarmen.

4 opmerkingen:

  1. Een prachtig, kleurrijk en overweldigend cadeautje oftewel een verrassende ongezochte vondst (eerlijk toegegeven; ik heb het op moeten zoeken maar daardoor wel een paar interessante artikelen gelezen.... merci hiervoor)
    Ik wens je een gezellige, feestelijke en fijne oudejaarsavond!
    X

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed zo! Dat is wat ik bedoel..
    Het is zeker niet dat ik de worstelingen niet ken, ook niet dat ik ze niet herken, uiteraard is het voor iedereen herkenbaar, het is het leven en alles wat er bij komt kijken. Het is niet uitzonderlijk, niemand wordt ontzien, we krijgen allemaal te maken met al dan niet grote tegenslagen. Het gaat niet om de gebeurtenissen, of het nou een scheiding is, het verliezen van je baan, of verliezen van een dierbare, het zijn de gevoelens en het is hoe je ermee omgaat, uiteindelijk hebben we altijd die keuze.
    Ertegen verzetten of omarmen, er aan onderdoor gaan of boven staan, erom lachen of huilen, je dag laten verpesten door de tegenslagen en de frustratie de overhand geven of ontdekken dat er iets moois uit voortvloeit.
    Ik denk altijd aan de mensen die met niet meer dan ze kunnen dragen op weg gaan, weg van oorlog, weg van de afschuwelijke dingen die zij hebben gezien, op weg naar een onzeker leven op een plek waar niet iedereen op je zit te wachten, wat voor zovelen nu werkelijkheid is. Of aan de mensen om mij heen in wiens leven evenzo afschuwelijke dingen hebben plaatsgevonden, wiens bestaan zo wankel is. Dan lijkt heel veel toch wel heel nietig, als ik eerlijk ben.
    Het is zo moeilijk op 'papier' te verwoorden, alles wat ik zou willen zeggen klinkt veel te simpel, zo is het niet. Helaas is lukt het me niet anders.
    Fijne jaarwisseling, ik gun je een jaar waarin je ontdekt hoe leuk je bent, waarin je de krachtige mooie vrouw in je omarmt en nog heel veel inspiratie op mag doen, of het nou gaat om kunst of het leven, je groeit, groeit en groeit..
    Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. "te durven bewegen met de verrassingen van het leven, om er op te vertrouwen dat het leven wel voor je zorgt als je er aan toe durft te geven", prachtig...

    BeantwoordenVerwijderen