dinsdag 13 maart 2018

prentje en de kunst

Ik heb vaker geprobeerd te beschrijven wat kunst voor effect heeft op me.
Ik kan er maar niet de juiste woorden voor vinden.

Ik heb moeite om genoeg voldoening te halen uit het dagelijkse leven.
Werken - boodschappen - koken - opruimen - en vooruit, nog even onderuit voor de buis of computer voordat we ons bed opzoeken.
Morgen weer een dag.

In de weekenden laad ik op.
Kom ik tot leven. 
Zorgvuldig zoek ik een tentoonstelling uit die me aanspreekt.

Afgelopen weekend waren dat er zelfs twee - Michael Wolf's Life in Cities in het Fotomuseum en Morgan Betz's Flies on Milk, Green Eggs & Ham in mijn lievelingsmuseum: het Gemeentemuseum. Allebei in Den Haag.
Sterker nog: naast elkaar. 

De energie die ik voel als ik een gave tentoonstelling bezoek, heb ik wel eens vergeleken met een instant verliefdheid.
Ik voelde het bij Paris Roof Tops, een onderdeel van Life in Cities.
Michael Wolf heeft in veel steden in de wereld gefotografeerd en de ziel van de stad blootgelegd.
In Parijs fotografeerde hij alleen de daken.
Hij deed iets met de scherpte/diepte, waardoor de foto's als het ware 'platgeslagen' worden.
Wat overblijft, is een beeld dat nog het meest weg heeft van een schilderij.

Het tweede kunstwerk dat me raakte, is onderstaand werk van Morgan Betz (hieronder een uitsnede).
Morgan gebruikt een transfertechniek: hij smeert stukken karton in met verf en drukt dit vervolgens op het doek.
Als ik allebei de werken zo onder elkaar plaats, zie ik opeens de overeenkomsten. 
Beide kunstwerken zijn stilistische, grafisch sterke beelden die geen perspectief kennen. 
Het is exact wat me ook aantrekt in het werk van Fiep Westendorp. 
Een opeenstapeling van de onderwerpen, zonder schaduwwerking.  
Bijna klare lijnen. 
Teruggebracht tot de essentie. 
Een stijl die ook kenmerkend is voor mijn favoriete grafische ontwerper Saul Bass. 
Sterker nog, bladerend door mijn grafische vormgeving-bord op Pinterest zie ik dat elke afbeelding die ik heb bewaard voldoet aan deze voorwaarden.  
Ik ben stijlvaster dan ik dacht.  
Genoeg voor nu.  

Morgen weer een dag. 

3 opmerkingen:

  1. Ik word aangetrokken door de eerste foto wat inderdaad meer van een schilderij weg heeft.
    De naam van Michael Wolf even gegoogeld en ik stuit op veel prachtige foto's van hem. Ik zou nimmer nooit niet in Parijs willen wonen maar beelden van deze stad hebben een grote aantrekkingskracht op mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De daken....als ik daar plaatjes/foto's van zie dan wordt ik blij. Zag vanmorgen ook weer zo'n mooie op Instagram, en weet dan vervolgens niet meer bij wie.
    Heb net een stukje uit de krant gescheurd over het fotomuseum in Den-Haag. Moet er echt eens heen.

    BeantwoordenVerwijderen