donderdag 4 juli 2019

prentje en de stoel

Eigenlijk was ik al op zoek naar een nieuwe eettafelstoel, toen de knoop was losgeschoten van de zitting.
De stoel was van zwart nep-leer en langs de randen begon ie ook al te slijten.

Maar ik vond geen enkele die ik zo mooi vond.
Ik hou van het jaren '50 model, het gebogen hout.
'Waarom laat je 'm niet opnieuw bekleden?', vroeg een naaste.

Meteen begon de plannenfabriek in mijn hoofd op volle toeren te draaien.
Dan zou ik 'm nu met écht leer bekleden, misschien wel een andere kleur ook.

Ik vroeg wat offertes op en viel stijl achterover.
Opnieuw bekleden was vele malen duurder dan de stoel opnieuw aanschaffen.

Tot ik een vriendelijke meneer aan de telefoon kreeg; nog uit mijn geboorteplaats ook.
'Ik heb nog wel wat restvoorraad liggen, kom maar langs met de stoel, maken we een mooie prijs.'

Ik nam de gok, stopte de stoel mijn kleine cabrio (dak moest weer open) en reed naar het bedrijfje. Het werd gerund door een sympathieke vader en zoon.
Toen ik binnenstapte, zag ik onmiddellijk een prachtige lap boterzacht leder hangen.
Als ik 'm opnieuw zou bekleden, moest dat 'm worden.

Behulpzaam legde de zoon de leercoupon op mijn stoel en ging rekenen.
Het kwam nog steeds hoger uit dan de aanschafprijs van een nieuwe stoel.
Zenuwachtig probeerde ik voor te stellen hoe de stoel eruit zou zien met zijn nieuwe jas.

Het was wel veel duurzamer dan een nieuwe kopen.
Het leer zou er met de jaren alleen maar mooier op worden.

Maar ja, het bleef toch een hoop geld.
En de vakantie zat er ook te komen.

'Ik doe het', hoorde ik mezelf zeggen.

'Mooi', zei de zoon, 'dan kun je 'm over een week halen'.

Nog geen vier dagen later kreeg ik een telefoontje dat ie klaar stond.
Blijkbaar hadden ze er zin in gehad.

Gespannen reed ik er weer heen.
Ik wist dat ik bij de eerste aanblik meteen zou voelen of het een goed idee was geweest.

En dat was het.
Het was (weer) liefde op het eerste gezicht.
De warme kleur van het leer combineert prachtig met het hout.
De welvende, sensuele vorm komt nu nóg mooier uit.
De knoop zit als een navel in een glooiende buik met kippenvel.
Wát een vakmanschap.
Deze stoel past (bij) mij.

Ik zit goed.

4 opmerkingen: