maandag 20 februari 2012

prentje en Toverland

Nou, ik ben er weer hoor.
Omdat Man en ik volgende maand samen een weekend naar Berlijn gaan om mijn veertigste verjaardag te vieren (stedentrips zijn niet aan Zoon besteed, weten we inmiddels uit ervaring), had ik bedacht dat het leuk zou zijn om in de voorjaarsvakantie iets met z'n drietjes te doen. En dan vooral iets wat Zoon geweldig zou vinden. En wat vindt een zevenjarige fijn? Center Parcs. En dus gingen we overstag.

Over Center Parcs vertel ik later, ik wil eerst onze Toverland-ervaring met u delen.
Door Toverland realiseer je weer hoe mooi de Efteling is. Ik heb een tijdje nagedacht waar dat aan ligt, en toen ik 's avonds in bed lag, realiseerde ik het me opeens: Toverland kent geen bezieling, in tegenstelling tot de Efteling.
De geest van Anton Pieck waant nog steeds door dat park.

Toverland wordt gevormd door twee loodsen volgestopt met allerlei attracties (en nog wat achtbanen buiten), die geen verbinding met elkaar hebben. Er is geen rode draad, geen concept of wat daar maar in de buurt komt. Een beetje thrill-seeking, een mislukte sprookjespoging, een snufje oosterse sfeer: het is allemaal liefdeloos naast elkaar neergezet.

Nu weet ik dat ik extreem sfeer- en omgevingsgevoelig ben. Het helpt ook niet dat het een druilerige zaterdag in februari was, we ongeveer de enige bezoekers waren en Zoon nogal moe bleek door alle Center Parcs-ervaringen.
We hebben echt ons best gedaan.
Echt.

Terwijl we boven onze Unox-broodjes zaten in de Bazar (ik met een biertje uit een plastic flesje) zei ik nog hoopvol dat we er de humor maar van moesten inzien. Mijn manier om de boel bij elkaar te houden, zoals Cohen altijd deed (maar u weet inmiddels hoe het met hem is afgelopen).

Totdat Zoon begon te mokken omdat hij geen Pokemon-prul uit een automaat kreeg en hij boos op een bankje ging zitten. Geen land meer mee te bezeilen. Inmiddels waren we nog maar in Loods 1. Ik liep in mijn eentje nog maar een rondje door Loods 2 en wierp een blik naar buiten.
Wat te doen? Na een uurtje weggaan terwijl je net 18,50 euro per persoon hebt neergelegd? Of alledrie nog de hele middag hier ongelukkig doorbrengen? Een fijne middag is ook wat waard.

Ik liep naar Zoon, nog steeds een hoopje pruilende ellende op een bankje.

'Kom', zei ik, 'we gaan naar huis'.

7 opmerkingen:

  1. Nee zo'n loods doet het niet goed. Ik ben ook allergisch voor dat soort plaatsen. Ben 1 keer in Ballorig geweest, zo'n indoor speelparadijs. Daar ga ik echt nooit met de kinderen heen (zeg ik nu). Hopelijk is Berlijn het tegenovergestelde van de troosteloze hallen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ow leuk plan totaal mislukt dus..... Tja wat zal ik ervan zeggen..... We zijn natuurlijk wel erg verwend met de efteling (hier 20 minuutjes vandaan!) Maar ik ben wel erg jaloers op het toekomstige Berlijn uitje. Berlijn is echt met stip op 1 mijn lievelings stad!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het klinkt heul naar, maarreh, foto 1 is wel mooi, toch...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zeg, ben jij nou stiekem verjaard?
    Ach ja, het ene kind vindt zulke hallen het walhalla (oeh, bijna een leuke woordspeling) en het andere vindt het niks...niks aan te doen en het proberen waard :) Speelstad Oranje trekt altijd bakken kinderen...
    Maar Berlijn is natuurlijk te gek! (En ik ben niet eens jaloers, want ik ben een weekje Lissabon aan het plannen hahaha!)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goed hoor! tegengas aan de pretparkhel!
    En de Efteling, ik kwam er als kind vaak, maar Anton Pieck begint toch een beetje weg te geesten...vind ik dan.....ben ook zo sfeergevoelig geloof ik...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja, ik snap helemaal wat je bedoelt. De Efteling vind ik prachtig en daarna komt gewoon heel lang niks. Gelukkig wonen we vlakbij. Wel erg jammer van jullie dagje weg, maar je hebt helemaal gelijk; van krampachtig doen alsof het leuk is, wordt niemand blij. Ik hoop dat Centerparcs verder wel leuk was?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je krijgt mij met geen tien paarden in een pretpark, ook de Efteling vind ik afgrijselijk. Dat massale, dat kunstmatige vermaak, nee. Opa en oma hebben
    Dochter afgelopen zomer meegenomen naar Toverland en ze vond het geweldig. Ach ja:)

    BeantwoordenVerwijderen