woensdag 20 maart 2019

prentje en de metamorfose (de zoveelste)

Natuurlijk kwam ook die tweede kast
Als U me een beetje kent, had U dat juist ingeschat. 
Ik haalde 'm op in Den Bosch. 
De meneer had een woonkamer vol vintage Marktplaatsvondsten. 
Trots liet hij me zijn eettafel zien. 

'Finn Juhl. Moest er drie uur voor rijden.
Waren slechte foto's, ik meende 'm te herkennen aan een randje.
Maar je weet het niet zeker hė. 
Ik ernaar toe; mensen hadden geen benul wat ze in huis hadden staan.'

Bewonderend keek ik naar zijn tafel.  
Maar daar kwam ik niet voor. 
Ik kwam voor mijn tweede Lutjenskast. 

'Dutch Design; het vertrekt allemaal naar het buitenland. 
Dáár weten ze het wel op waarde te schatten. 
'Van Teeffelen bijvoorbeeld; het gaat allemaal met de boot naar Engeland.'

Ik voelde me een opeens een redder van het Nederlands cultureel erfgoed. 
De kast was in een slechte conditie, maar ík ging 'm redden. 
Dit werd mijn missie.
De kast was overigens leeg; er zat geen binnenwerk meer in, op wat plastic haken na (de heiligschennis). 
Die heb ik als eerste verwijderd. 
Het voordeel van geen binnenwerk was dat ik 'm zelf kon indelen. 
De planken liet ik op maat zagen. 
Hemel en aarde bewoog ik om iemand te vinden die de originele Gouda Den Boer sleutel kon namaken (die zijn grote broer wel had).   
Toen dat niet lukte, begon ik een speurtocht naar een kopie van de kopie (er zat één sleutel bij).
Uiteindelijk kreeg ik een tip om bij de Sleutelkoning in Utrecht te gaan kijken.
En warempel, die had 'm gewoon op een rekje hangen. 
De prachtige knoppen liet ik draaien bij de Utrechtse houtdraaier waar ik ook ooit een cursus volgde. 
De stempels op zijn poot vond ik bij een man in het oosten van het land. 
Missie geslaagd. 
Alleen moest de muur nog een mooie kleur krijgen waardoor hij goed tot zijn recht zou komen. 
Ik koos voor 'Spiced Honey', toevallig de kleur van het jaar volgens Flexa. 
Inspiratie hiervoor had ik opgedaan bij HUSK Ceramics, waar ik deze winter een cursus porseleingieten volgde. 
Hun 'BAKKIE'; een samenwerking met studio TOIMII, had ik voor Sinterklaas gekregen. 
Niet alleen de kleur, ook het contrast tussen mat en glans inspireerde me opnieuw. 
Boven mijn gasfornuis maakte ik een spatwand:
(En bleek ik opeens tegels te kunnen zetten.
De tegelvoeg mengde ik bij gebrek aan gereedschap maar met mijn keukenmixer. 
Zoon wil voorlopig geen zelfgebakken appeltaart meer.)
Enfin, uiteindelijk ging het hele huis weer in de metamorfose. 
Want als je eenmaal retro-meubels in huis haalt, voelen de 'gewone' meubels opeens zo, tja, gewoon. 
Ik kreeg van heel lieve mensen deze prachtige stoel uit de jaren vijftig (die 'm al die jaren op zolder hadden bewaard):
Zoals U ziet, ging ik los met behang: 
U had toch niet gedacht dat ik het afgelopen halfjaar had stilgezeten, toch? 

6 opmerkingen:

  1. Leuk dat rotan stoeltje, mijn tante had er vroeger vier in de kamer staan. Ze waren best wel sterk want ze hebben er jaren plezier van gehad en het was toch een gezin met zes kinderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geen twijfel over mogelijk; deze moest er natuurlijk ook gewoon komen. Je hebt hem perfect "opgelapt"!
    Fantastisch!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Handige Hannie! En ja, ergens snap ik je zoonlief wel ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een pracht en wat een gelukzaligheid. Heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben wolken uit Manchester, ik hoor hoe mensen het hebben over de krachtige spreukgieter DR-verbond met betrekking tot hoe hij ex-geliefde terugbrengt, loterij wint, zwanger raakt en met hun droomliefhebber gaat trouwen en ik neem ook contact met hem op om me te helpen betoverd met betrekking tot mijn ex geliefde die ik zo dol op ben dat ik 2yrs geleden verliet, maar vandaag is mijn ex terug voor mij en we zijn gelukkig getrouwd met 3kids en ik ben zo blij voor de hulp die ik heb gevonden in je DR-verbond . Ik en mijn familie zijn erg blij en we leven nu groot, ik ben dankbaar en waardeer je goede werk. Bedankt en moge je lang leven om mensen in problemen te helpen. als u een probleem ondervindt, zal hij u helpen contact met hem op te nemen via zijn e-mail is covenantsolutiontemple@gmail.com of voeg hem toe op watsapp +2349057353987 of bel zijn mobiele nummer +2348146671563

    BeantwoordenVerwijderen