vrijdag 4 maart 2011

prentje en de cursus

De hele dag voelde ik me een beetje zenuwachtig, gisteren. Na mijn werk zou ik rechtstreeks naar mijn nieuwe cursus Grafische vormgeving gaan.
Ik had Man al gebombardeerd met maar liefst drie telefoonnummers van mama's uit de buurt, mocht hij in de file staan en niet op tijd kunnen zijn om Zoon van de NSO te halen.

Een beetje onwennig zit ik in mijn eentje bij La Place te eten. Ik realiseer me opeens dat ik 's avonds nooit alleen eet. Ik spiek eens om me heen. Eigenlijk zitten er best veel mensen alleen te eten. Die man daar, aan die leestafel, zou hij ook een cursus hebben? Of is hij onlangs gescheiden en heeft hij geen zin om te koken voor zichzelf? En dat meisje aan de tafel naast me, die de hele tijd met haar mobieltje in de weer is, zou zij zich op de koopavond storten? Of heeft ze zo een date en is ze een beetje te vroeg?
Mijn fantasie gaat altijd met me op de loop, zeker als ik geen afleiding heb omdat Man of Zoon hun Verhaal Van De Dag willen vertellen.

Stipt op tijd loop in het klaslokaal in. Snelle inschatting van mijn medecursisten. Enkele vrouwen op leeftijd, die waarschijnlijk nu eens iets voor zichzelf willen doen. Een paar (ex-)studenten met een blik vol zelfvertrouwen. En een Portugese docent die een grappige mix van Nederlands en Engels spreekt met een zwaar Portugees accent.

Na een lange inleiding mogen we aan de slag met Photoshop. We gaan een bloemetje tekenen, wat we vervolgens gaan stempelen. Buurvrouw links heeft binnen no-time een fantastische bloem met steel en al op haar scherm getoverd. Buurvrouw rechts heeft er wat meer moeite mee. Gek toch hoe snel je in een soort competitie belandt, of misschien ervaar ik het alleen maar zo. Gelukkig gaat het me redelijk af en loop ik even later voldaan het klaslokaal uit. Ik fantaseer over mijn blog, en dat ik u iedere vrijdagochtend ga trakteren op mijn vorderingen, te beginnen met de gestempelde bloem.

Enthousiast open ik mijn computer. Even kijken; cirkeltje tekenen, inkleuren, blaadjes erbij, het gaat lekker. Met de penseel probeer ik een steel te tekenen. Da's raar, ik zie 'm nergens op mijn scherm. Andere laag dan maar. Wat ik ook probeer, geen steel te bekennen. Ok, dan maar geen steel; we gaan stempelen. WAAROM STEMPELT IE NIET? Verdorie, waarom lukte het gisteren nu wel allemaal?

Na een half uurtje geef ik het op. Geen gestempelde bloem, helaas. Dan maar een fotootje van mijn bosstilleven met mijn nieuwe knalroze (paas)haas van Nijhof.

Ik kan niet wachten tot mijn volgende les. Ik heb nog heel wat te leren, heb ik gemerkt.

2 opmerkingen:

  1. Klinkt als een super leuke cursus…
    volgende week lukt t vast
    ben benieuwd!
    De haas is uber koel zeg
    die mag hier ook wel binnen komen.
    Goed weekend!

    BeantwoordenVerwijderen