dinsdag 29 maart 2016

prentje en de vorm

Voor mijn verjaardag kreeg ik het fantastische boek 'Ladislav Sutnar: visual design in action'.
Sutnar (1897-1976) was een Tjechische grafisch vormgever en is één van mijn favorieten.

Ik ben echt verbijsterd als ik bijvoorbeeld het jaartal zie van dit soort ontwerpen:
Ladislav was zijn tijd zo ver vooruit.

'Hij leefde voor de vormgeving', las ik ergens, en hoewel ik niet voor de vorm leef, is het wel één van de dingen die mijn leven vormgeeft.

Lyrisch kan ik bijvoorbeeld worden van mijn nieuwe tafeltje van Dutchbone:
Zo'n eigenwijs pootje dat het ontwerp een eigen draai geeft.
Boy, ik kan er een blog vol overschrijven (en dan heb ik het nog niet eens over de fantastische naam 'Dutchbone').
Maar omdat u daar helemaal niet op zit te wachten, ga ik nog even verder over Sutnar.

Hoewel, ik kan u beter nog wat voorbeelden laten zien van het prachtig vormgegeven en ingebonden boek. Dat was immers zijn taal en doet hem het meest recht:
De beste man was een alleskunner en ontwierp van complete huisstijlen naar strakke serviezen tot houten kinderspeelgoed.

Ik denk dat hij zich wel thuis voelt op mijn nieuwe tafeltje.  

3 opmerkingen:

  1. Prachtig boek! Ik kende hem niet, maar het lijkt me meer dan de moeite waard om daar verandering in te brengen. Dank je!

    BeantwoordenVerwijderen