donderdag 31 december 2009

prentje houdt niet van Oud & Nieuw


Ik ben altijd wel van de feestdagen. Kerst, pasen: prima allemaal. Er is er maar een waar ik een hekel aan heb: Oud & Nieuw. Om de oorzaak hiervan te vinden, moeten we terug naar het verleden, toen ik nog een klein prentje was.

Ik ben een nakomertje. Mijn broer is tien jaar ouder, mijn zus maar liefst dertien jaar. Om iedereen in die tijd ervan te overtuigen dat ik geen ongelukje was, zette mijn moeder de volgende tekst op het geboortekaartje: zij is geen vergissing, geen spelbreekster, maar een geweldige toegift. Wat een start.

Heel leuk allemaal, denkt u, maar wat heeft dat met Oud & Nieuw te maken? Dat ga ik u nu vertellen. Picture this: Oudejaarsavond 1980. Broer en zus zitten gezellig bij de buren, die van hun leeftijd zijn, en hebben een gezellige avond. Ik ben acht jaar, en zit samen met mijn lieve, maar toen al oude ouders, achter een schaal verschraalde oliebollen. Mijn ouders vinden dat het zo niet langer kan, en trekken broer en zus onder luid protest bij de buren vandaan. 'Doe het dan voor je zusje.' Broer en zus zitten vervolgens zwaar balend thuis op de bank. Hoezo geen spelbreekster?

Vervolgens gaat er bijna elk jaar wel iets mis rond Oud & Nieuw. Een grote liefde maakt het uit. Ik word ziek. De treinen rijden niet meer. Het wil maar niet gezellig worden. Kortom: prentje en Oud & Nieuw is geen geweldige combinatie. Desondanks wens ik jullie een geweldige oudejaarsavond. Ik ga maar onder mijn dekbed liggen. Nee hoor, ik ga het gewoon weer proberen. Eens moet het me toch lukken.

1 opmerking:

  1. Lief prentje,

    Ik wens jou een heel creatief 2010 toe, een jaar waarin veel dromen op het creatieve gebied voor je uit mogen gaan komen. Veel geluk, ook voor Man en Zoon. Ik blijf je volgen, en........ ik doe dat niet voor mijn zusje hoor!

    BeantwoordenVerwijderen