donderdag 25 februari 2010

prentje en de vragen



Zoon heeft een gave om moeilijke vragen op het verkeerde moment te stellen. Echt, een gave.
Voorbeelden wilt u? Vooruit, hier komt onze top drie.

Met stip op drie. Picture this. Een zwembad in een nieuwbouwwijk. Een overvolle kleedkamer, nog twee minuten te gaan voordat het belletje gaat. En het belletje, dat betekent uitgekleed onder de douche staan. En dat is een stadium dat nog lang niet bereikt is. Muts, winterjas: alles zit nog in de weg voor dat moment. Terwijl ik aan een mouw sjor, hoor ik opeens een stemmetje, luid en duidelijk: 'mama, geloof jij in God?'
Het is opeens heel stil in de kleedkamer.

Op nummer twee. Een lange rij bij de pinautomaat op Utrecht Centraal. Nog drie minuten voordat de trein gaat. (Terwijl ik dit tik, realiseer ik me dat mijn leven voor een groot deel uit haasten bestaat. Helaas). Zoon kijkt belangstellend naar de briefjes die uit het apparaat rollen. En dan hoor ik naast me: mam, als jij er later niet meer bent, krijg ik dan al je geld?' Ik negeer de lachsalvo's achter me en ren naar de trein, Scrooge meetrekkend.

En daar is ie hoor. Mijn nummer een van lastige vragen op ingewikkelde momenten.
Een lange rij bij Albert Heijn. Eindelijk zijn we bij de kassa. Ik laad alle boodschappen op de band, me ondertussen afvragend hoe ik dit allemaal mee krijg op de fiets. Zoon helpt mee. En dan opeens, tussen de pindakaas en de andijvie, uit het niets: 'mama, heb jij een baby in je buik?' En op mijn ontkennende antwoord: 'waarom dan niet?'
Ik heb nog nooit zo snel mijn boodschappen ingeladen.

1 opmerking:

  1. Geweldig geschreven weer! Wat een heerlijk vent toch, Zoon. Maar ...... krijgen wij ook nog antwoord op je vragen, want daar ben ik toch ook wel benieuwd naar.

    BeantwoordenVerwijderen